آ یا طب سوزنی یک خود تلقینی است ؟

   طب سوزنی  نوعی روش درمان که در آن سوزن های ظریفی را در نقاط خاصی از بدن فرومی کنند و هدف از آن تسکین درد ها یا معالجۀ اختلالات مربوط به دستگاه های مختلف بدن است.طب سوزنی یک عمل بسیار قدیمی درمان از طب سنتی چینی ها است که در آن سوزن های بسیار نازکی در نقاط مشخصی از بدن قرار می گیرند. به صورت کلی از طب سوزنی برای التیام درد استفاده می کنند اما در دیگر موارد نیز کاربرد دارد. 

طب سوزنی چگونه در بدن اثر میکند ؟

طب سوزنی به دنبال انتشار جریان انرژی حیاتی بدن  توسط نقاط حساس در طول ۱۴ مسیر انرژی قرار می گیرد . دانشمندان معتقدند سوزن ها باعث می شوند در بدن  مسکن طبیعی  آزاد شود ، و باعث تقویت جریان خون میشود ونیز  عملکرد مغز را تغییر دهد.  اما مخالفین این نظریه می گویند طب سوزنی تنها به دلیل این کار می کند که مردم آن را باور دارند، و یک خود تلقینی است .

زمان مناسب برای مراجعه به  طب سوزنی   :

از آنجایی که طب سوزنی به ندرت شامل عوارض جانبی می شود، جایگزین بالقوه برای داروهای ضد درد یا درمان استروئیدی است. طب سوزنی همچنین می تواند به عنوان مکمل در کنار دیگر درمان ها نیز بکار رود . 

 برای بدن چند نقطه درمان میتوان در نظر داشت :

۱-   درد درناحیه پایین کمر :

اگر درمان های استاندارد درد مزمن پایین کمرتان را التیام نبخشید، ممکن است طب سوزنی بتواند این کار را انجام دهد. دو گروه درمانی قابل اعتماد توصیه می کنند کسانی که چنین شرایطی دارند این کار را امتحان کنند. یک تحقیق جامع نشان داد هر دو نوع درمان طب سوزنی چه واقعی چه غیر واقعی تاثیر بیشتری از درمان های معمولی برای کمر درد هایی که بیش از سه ماه ادامه داشته اند دارند.

۲- سردرد ها :

طب سوزنی ممکن است بتواند سردرد های میگرنی یا حاصل از تنش را التیام ببخشد. دو تحقیق جامع در این زمینه نشان داده اند که افرادی که طب سوزنی دریافت می کردند در مقایسه با کسانی که درمان های معمول را استفاده می کردند روزهای کمتری دچار سردرد های حاصل از تنش شده اند.

۳-  دردهای  آرتروز :

 طب سوزنی می تواند در کنار درمان های عادی آرتروز مفید واقع شود. و برخی از تحقیقات کاملا مورد اعتماد اخیرا نشان داده اند که طب سوزنی می تواند درد آرتروز زانو را التیام ببخشد. با این حال تحقیقات بیشتری نیاز است تا بتوان کاملا تاثیر طب سوزنی بر آرتروز را ثابت کرد.

 ۴-  درد دندان :

 برخی تحقیقات نشان داده، طب سوزنی می تواند درد حاصل از کشیدن دندان یا جراحی آن را التیام ببخشد. درد دندان یکی از مواردی است که بسیاری معتقدند نسبت به طب سوزنی جواب می دهد.

۵-  تهوع :

انجام طب سوزنی روی نقاط مشخصی از مچ دست می تواند نشانه های تهوع و استفراغ را حتی بعد از استفاده از داروهای درمان سرطان یا جراحی کاهش دهد. محققان ۱۰ روش طب سوزنی را – از جمله، سوزن، تحریک الکتریکی و طب فشاری – با داروهایی که مانع تهوع یا استفراغ می شوند مقایسه کردند و متوجه شدند طب سوزنی در این مورد کار می کند.

۶-  طب سوزنی و اثر آن در سرطان :

از آنجایی که طب سوزنی می تواند درد را کاهش دهد، بنابراین افرادی که دچار نشانه های سرطان هستند یا شیمی درمانی می کنند می توانند از آن کمک بگیرند. طب سوزنی حتی می تواند به کنترل گر گرفتگی های حاصل از سرطان پستان نیز کمک کند. برای این کار ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و سپس زیر نظر کسی طب سوزنی انجام دهید که سابقه کار با بیماران سرطانی را داشته باشد.

۷-  طب سوزنی و کودکان :

طب سوزنی به صورت کلی برای کودکان بی خطر است، البته تا زمانی که فرد درمانگر تخصص این کار را داشته باشد و استاندارد ها را رعایت کند. طب سوزنی در درجه اول برای کنترل درد یا کنترل تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی یا درمان سرطان به کار می رود. مدارک علمی کاربرد طب سوزنی برای درمان بیش فعالی را تایید نمی کند.

مردم تا به حال از طب سوزنی برای درمان بیماریهایی همچون : التیام درد گردن، درد عضلانی، درد آرنج، گرفتگی های قاعدگی، استفاده کرده اند و به این امید دارند که بتوانند با این کار از داروها و عوارض جانبی آنها پرهیز کنند.  اختلال عملکرد نعوظی، یکی از مشکلات شایع اختلال عملکرد جنسی است که کیفیت کلی زندگی زوجین را تحت تأثیر قرار داده است. استفاده از طب سوزنی در درمان اختلال عملکرد نعوظی در مطالعات مختلف گزارش شده است . سازمان بهداشت جهانی لیستی از ۲۸ موقعیت که توسط طب سوزنی قابل درمان هستند را ایجاد کرده است. تحقیقات مختلف برای اثبات کاربرد طب سوزنی همچنان ادامه دارد.

خطرات طب سوزنی :

با اینکه طب سوزنی به صورت کلی بی خطر است و مشکلات جدی در آن بسیار نادر است، باز هم خطراتی هست. سوزن هایی که استریل نشده باشند می توانند باعث عفونت شوند. در بعضی نقاط طب سوزنی اگر سوزن ها خیلی عمیق فرو بروند می توانند باعث ایجاد سوراخ در ریه، کیسه صفری و یا ایجاد مشکلات عروقی شوند. به همین دلیل است که حتما باید زیر نظر یک متخصص این کار را انجام دهید.

 چه کسانی نباید از طب سوزنی استفاده کنند :

افرادی که دچار اختلال خونریزی هستند یا رقیق کننده خون دریافت می کنند ممکن است دچار مشکل شوند. تحریک الکتریکی سوزن ها می تواند برای کسانی که از دستگاه ضربان ساز یا دیگر دستگاه های الکتریکی استفاده می کنند مشکل ایجاد کند. خانم های باردار قبل از اینکه به سراغ طب سوزنی بروند حتما باید با پزشکی که زیر نظرش هستند مشورت کنند. لازم نیست تنها با تکیه به طب سوزنی دیگر مراقبت های پزشکی را نادیده بگیرید و برای درمان انواع درد تنها روی آن حساب کنید. اگر از سوزن می ترسید می توانید از فشار درمانی بهره بگیرید . فشار درمانی شامل ماساژ و فشار نقاط حساس برای تحریک مسیرهای انرژی است .

  بیماری ها، علایم و یا شرایطی که از طریق کارآزمایی های بالینی کنترل شده موثر بودن طب سوزنی در درمان آنها ثابت شده است:

  1. عوارض جانبی پرتو درمانی و یا شیمی درمانی
  2.  انواع آلرژی ها
  3. کولیک صفراوی (دل پیچه صفراوی)
  4. اسهال خونی حاد
  5. اختلالات خونریزی ماهانه اولیه خانم ها
  6. زخم معده، دردهای حاد و مزمن معده، اسپاسم در معده
  7. درد صورت (مثل دردهای ناشی از فک و عصب صورتی)
  8. انواع سر درد ها
  9. فشار خون بالا
  10. افت فشار خون اولیه
  11. تحریک برای زایمان
  12. زانو دردها
  13. کمبود سلولهای سفید خون
  14. کمردرد
  15. اصلاح قرارگیری نامناسب جنین
  16. ضعف های صبحگاهی
  17. تهوع و استفراغ
  18. درد گردن
  19. درد در دندانپزشکی 
  20. دردهای مفصلی شانه
  21. درد پس از جراحی
  22. دردهای کلیوی
  23. روماتیسم مفصلی  
  24. سیاتیک
  25. رگ برگ شدگی
  26. ضربه
  27. درد آرنج  

 

 

 

 

Image: 

آدرس :تهران جنوب به شمال اتوبان نواب قبل از پل کمیل ساختمان کالای پزشکی ایران (اقاقیا)واحد ۱۲۲

شرکت پیشگامان طب اقاقیا

 

تلفن همراه:  , ۰۹۱۲۵۴۶۷۱۴۲

ایمیل: ptaghaghia@gmail.com

وب سایت: www.ptaghaghia.ir