بیماری چربی خون دارم چی باید بخورم ؟

   چربی خون چیست ؟

عبارتست از بالا رفتن مقدارکلسترول و یا تری‌گلیسرید از مقدار طبیعی آنها در خون که باعث بیماری چربی خون می شود. میزان این مواد در خون در اثر مصرف مواد غذایی بیش از میزان مورد نیاز یا هنگام بروز اختلال در سوخت و ساز چربی، افزایش می‌یابد.چربی خون و قندخون بالا و همچنین غلظت بالای خون باعث گزگز، مورمور شدن و خواب‌رفتگی پا می‌شود و به هنگام خواب، کف پا بسیار داغ می‌شود و فرد را بیدار می‌کند.چربی خون معمولا بخاطر عادت‌های سبک زندگی ناسالم مثل سیگار کشیدن، رژیم غذایی ناسالم، عدم فعالیت فیزیکی به وجود می‌آید. زنان بالاتر از ۵۵ سال و مردان بالاتر از ۴۵ سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به چربی خون بالا هستند. 

کلسترول یک نوع چربی است که در همه سلول های بدن شما یافت می شود. کلسترول در خون حل نمی شود و توسط لیپوپروتئین ها وارد سلول می شود و از آن خارج می گردد.لیپوپروتئین ترکیبی از پروتئین و چربی است و چربی را در خون حمل می کند. وجود کلسترول در کبد، نخاع و مغز ضروری است.

 کلسترول چیست ؟

کلسترول در ساخت و نگه داری سلول ها، برخی هورمون ها، ساخت ویتامین D و جذب ویتامین های محلول در چربی نقش دارد. مقدار مناسب کلسترول کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر است.

زمانی که کلسترول خون افزایش پیدا می کند، چربی در سطح رگ رسوب می کند. نهایتاً این رسوب ها جریان طبیعی خون رادچار مشکل میکنند و در این حالت، قلب شما به اندازه ی کافی خون غنی از اکسیژن دریافت نخواهد کرد و خطر حمله قلبی افزایش خواهد یافت. با فرایندی مشابه، کاهش یافتن جریان خون به مغز نیز می تواند منجر به سکته مغزی شود.

این روز‌ها که غذا‌های فست فودی به سفره خانه‌ها وارد شده بیشتر باید مراقب بود تا گریبان گیر چربی خون بالا نشد. خطراتی که چربی بالای خون یا همان بالا رفتن کلسترول بد خون دارد جبران ناپذیر است و بیماری‌های قلبی و عروقی را به وجود می‌آورد. 

علایم افزایش چربی خون :

عمده علایم افزایش چربی خون ناشی از دو عامل است :

-  غلیظ شدن و سنگین شدن خون که باعث کندی حرکت آن در عروق می شود ولذا باعث اختلال خونرسانی و کمبود نسبی اکسیژن در بافتها خواهد شد .

-  افزایش حرارت بدن در اثر افزایش صفرا.

 علایم افزایش چربی خون در فرد  به طور خلاصه عبارتند از :

۱- احساس سنگینی، خستگی یا کوفتگی در بدن.

۲- خواب آلودگی.

۳- سوزش و احساس افزایش حرارت نقاط مختلف بدن به خصوص کف پا که معمولاً در شب تشدید می شود.

۴- دردهای نسبتاً مقاوم به درمان در ناحیه ساق و کف پا(و گاهی هم در سایر نواحی بدن).

۵- سردردهایی که معمولاً به صورت سنگینی سر خودنمایی می کند.

۶- خشکی و یا تلخی دهان.

۷- سرگیجه و گاهی وزوزگوش.

۸- سردرد، سرگیجه، سنگینی، خواب آلودگی، طپش قلب و علایمی از این دست، پس از مصرف غذاهای چرب؛ و تسکین این علایم با مصرف موادی مثل آبغوره، آبلیمو یا سرکه.

۹- افزایش تعریق بدن.

۱۰- ورم و پف کردن صورت.

نکته: ذکر علایم فوق به این معنا نیست که تمام کسانی که دچار افزایش چربی خون می شوند همه علایم فوق را بروز می دهند؛ بلکه اغلب، تنها بعضی از علایم را دارند.

از مصرف خوراکی‌های ذیل خودداری کنید :

- قند و محصولات غله‌ایی فرآوری شده

- انواع خوراکی‌های بسته‌بندی و فرآوری شده

- چربی‌های هیدروژنه: ( روغن‌های گیاهی ملتهب‌کننده هستند و ممکن است باعث افزایش کلسترول شوند)

- چربی‌های ترانس  :( که به کلسترول بد معروف است)

- کافئین خیلی زیاد: (کافئین خیلی زیاد منجر به افزایش سطح کلسترول می‌شود)

- الکل خیلی زیاد :( الکل کبد را تحریک می‌کند کلسترول بیشتری تولید کند)

خوراکی‌های درمانگر :

– اسید‌های چرب امگا۳ : خوراکی‌های حاوی امگا۳ می‌تواند به افزایش کلسترول خوب کمک کند و ریسک ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را کاهش دهد.  

– خوراکی‌های سرشار از فیبر محلول : فیبر محلول، کلسترول را در سیستم گوارشی بهم متصل می‌کند و باعث می‌شود توسط بدن دفع شود. برای این منظور، مقدار زیادی میوه، سبزیجات، آجیل یا مغز‌های جوانه‌زده و دانه‌ها و دیگر خوراکی‌های با فیبر بالا مصرف کنید.

– روغن زیتون : روغن زیتون طبیعی فرابکر و با کیفیت بالا، دارای ترکیبات ضدالتهاب، آنتی‌‌اکسیدان‌ها و مقدار زیادی درشت‌مغذی‌های مفید برای قلب است. هم‌چنین کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.

– سیر و پیاز: این دو خوراکی کاهنده‌ی کلسترول، به دلیل دارا بودن ترکیبات حاوی سولفور به پایین آمدن کلسترول بد کمک می‌کنند که باعث پاکسازی شریان‌ها می‌شوند.

– سرکه سیب: مصرف روزانه فقط یک قاشق سوپ‌خوری سرکه سیب، به پایین آمدن کلسترول به صورت طبیعی کمک می‌کند. ثابت شده است سرکه سیب تولید صفرا را افزایش داده و به کبدتان که مسئول پردازش کلسترول است کمک می‌کند.

– ادویه‌ها : هر روز انواع مختلفی از ادویه‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید مثل ریحان، زرد چوبه و  رزماری که همه آنها سرشار از آنتی اکسیدان‌های  محافظ قلب هستند و به پایین آمدن کلسترول به صورت طبیعی کمک می‌کنند.

  یک پژوهشگر طب سنتی گفت: افراد برای رفع سرماخوردگی و سرفه‌ باید به مقدار مساوی از ترکیبات آویشن‌ شیرازی، پونه کوهی، گل پنیرک، گل ختمی‌، قدومه شیرازی، بارهنگ و عناب‌ را با هم ترکیب کنند.

 

Image: 

آدرس :تهران جنوب به شمال اتوبان نواب قبل از پل کمیل ساختمان کالای پزشکی ایران (اقاقیا)واحد ۱۲۲

شرکت پیشگامان طب اقاقیا

 

تلفن همراه:  , ۰۹۱۲۵۴۶۷۱۴۲

ایمیل: ptaghaghia@gmail.com

وب سایت: www.ptaghaghia.ir