دانستنی هایی درباره سنگ فیروزه+ ۳۰ خواص بارز  سنگ  فیروزه

دانستنی های جالب درباره سنگ فیروزه :

فیروزه سنگی با ارزش و گرانبهاست که در رنگ های فیروزه ای با تن های رنگی متفاوت آبی روشن ، آبی تیره ، سبز روشن و سبز تیره وجود دارد .  سنگ فیروزه  از نوع سنگ آذرین است که در نواحی آتشفشانی و در نزدیکی سطح زمین یافت می شود. فیروزه سنگی با سختی ۵.۵ الی ۶ است ، این سنگ در صورتی که کاملا خشک گردد استحکام بیشتری می یابد.

سنگ های فیروزه موجود در عمق زمین به دلیل تولید اسید آب زیرزمینی نرم می شوند بنابراین کیفیت لازم و ارزش جواهر کمتری دارند ، بهترین نوع فیروزه، در نزدیکی سطح زمین وجود دارد. سنگ فیروزه انواع مختلفی دارد  و روش تشخیص فیروزه اصل را از دیگر نمونه آن برایتان توضیح می دهیم.

فیروزه اصل

چند نوع فیروزه داریم؟

این سنگ که در ایران به اسم فیروزه شناخته می شود در زبان انگلیسی Turquoise (تورکویز - سنگ ترک) نام دارد که دلیل این نامگذاری می تواند این باشد که:

۱. در گذشته زمانی که هنوز معدن های فیروزه در اروپا و آمریکا کشف نشده بود ، تمامی ارتباطات تجاری اروپاییان با ایران در زمینه سنگ قیمتی از طریق کشور ترکیه صورت می گرفت و بازرگانان ترک از ایرانیان سنگ های قیمتی می خریدند و به اروپاییان می فروختند به همین دلیل فیروزه را که سنگی نا آشنا برای آنها بوده و از ترکیه وارد می شده سنگ ترکی می نامیدند.

۲.برخی دیگر معتقدند ریشه این اسم برگرفته از اسم فرانسوی این سنگ است که برای توصیف سنگ بکار می بردند. در فرانسه این اسم Pierre Turquin به معنی سنگ آبی پر رنگ می باشد که به تدریج به تورکویز در لهجه انگلسی تغییر نموده است.

 

انواع فیروزه چیست؟

بر مبنای سه ویژگی می توان سنگ فیروزه را دسته بندی نمود . این سه ویژگی عبارتند از :

براساس رنگ:

فیروزه طیف رنگی بسیار گسترده ای دارد . این سنگ در رنگ های آبی تیره ، آبی کمرنگ تا سبز پررنگ وجود دارد. هر چه آبی تیره در فیروزه به رنگ سبز غالب تر باشد، ارزش فیروزه بیشتر است.

براساس معدن:

در همه نقاط دنیا فیروزه استخراج می شود اما فیروزه ایران، فیروزه تبت، فیروزه آمریکا، فیروزه مصر مهم ترین معادن فیروزه در سراسر جهان هستند . مهم ترین معادن فیروزه درایران در نیشابور، دامغان و کرمان قرار دارند اما فیروزه نیشابور با ارزش ترین فیروزه دنیا از نظر تجاری می باشد .

فیروزه کرمان و دامغان نسبت به فیروزه نیشابور و فیروزه تبت یا آمریکا از کیفیت پایین تر و ارزش کمتری برخوردارند . متاسفانه روش غیراصولی استخراج فیروزه از معادن نیشابور سبب شده رگه های فیروزه نیشابور تا ۵ سال آینده نا پدید گردند.

بر اساس شکل ظاهری:

در سومین که در کشور های عربی مرسوم است، فیروزه به دو نوع عجمی و شجری تقسیم می شود.برخی از فیروزه ها دارای رگه هایی هستند ولی برخی دیگر کاملا صاف و یکدست آبی هستند که روی سطح آن ها هیچ رگه و شکستگی وجود ندارد ، عربها به این نوع فیروزه ها فیروزه عجمی می گویند.

فیروزه عجمی :

فیروزه عجمی که تنها در ایران یافت می شود در بین عرب ها محبوبیت زیادی دارد اما برای ایرانی ها و دیگر کشورها فیروزه های رگه دار یا صاف فرقی ندارد و از فیروزه های رگه دار که در بازار به آن عنکبوتی یا اسپایدر نیز می گویند ، استقبال می شود . آنچه برای خریداران فیروزه بسیار پر اهمیت است رنگ فیروزه می باشد . اگر فیروزه دارای رگه های طلایی باشد قیمت بیشتری خواهد داشت.

چطور از اصل بودن فیروزه مطمئن شویم؟

تشخیص فیروزه کار بسیار سختی حتی برای افراد حرفه ای است می باشد . متاسفانه دربرخی موارد در بازار فیروزه کرمان یا دامغان را به جای فیروزه نیشابوربا قیمت گزاف می فروشند. پس هنگام خرید فیروزه حتما از فروشنده شناسنامه اصلی بودن و نیشابوری بودن درخواست کنید.

  رنگ سنگ فیروزه اصل به دلیل وجود مس در آن به رنگ آبی، کروم یا وانادیوم به رنگ سبز و آهن در آن به رنگ زرد، در دامنه ای از آبی کم رنگ تا آبی مایل به سبز و همچنین تا سبز مایل به زرد قرار می گیرد. رنگ فیروزه اصل معمولا کمی مات است.

فیروزه های نیشابور ماتریس ندارند و رنگ آنها آبی یکدست است. فیروزۀ مرغوب رنگ آبی آسمانی دارد . سنگ فیروزه اصل نیشابوردارای نقاط و رگه های سیاهی در پشت نگین است .

برای تشخیص فیروز اصل از نوع تقلبی آن سنگ خریداری شده را مدت زمان کوتاهی در مقابل آفتاب قرار دهید. اگر رنگ آن اندکی تغییر کرد، این نشان دهنده تقلبی بودن رنگ سنگ فیروزه است.

سنگ فیروزه قلابی از پلاستیکهای فشرده تشکیل شده که به آن رنگ آبی زده اند. برای تشخیص فیروزه اصل، یک سوزن را روی فیروزه بکشید. اگر خطی عمیق روی فیروزه افتاد؛ فیروزه شما قلابی است. سنگ فیروزه اصل نه تنها دچار خط نمیشود، با استفاده از آن میتوان روی شیشه خراش ایجاد کرد.

فیروزه ایرانی و غیر ایرانی :

فیروزه های آمریکایی در ایران کم هستند . فیروزه تبت نیز رنگ روشن تر و سطح صاف تری نسبت به فیروزه ایرانی دارند . رگه های روی فیروزه تبتی حالت نازک و مویی دارد و این نوع فیروزه به صورت تکه های ریز استخراج می شود که برای استفاده روی رکاب انگشتر چندین سنگ را به صورت کوبیده استفاده می کنند.

فیروزه ایرانی زمخت تر از فیروزه تبتی است و رگه های روی آن به صورت ترک های درشت و تیره هستند . فیروزه های ایرانی درشت استخراج می گردند و در مینا کاری ازفیروزه های ریز ایرانی استفاده می شود.

چگونه از انگشتر فیروزه مراقبت کنیم ؟

ایجاد خراش ، آب داغ، مواد شیمیایی و شوینده های خانگی مهم ترین خطرات برای سنگ فیروزه محسوب می شوند . برای نگهداری از سنگ فیروزه بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

۱- فیروزه نباید با کرم، روغن و ادکن تماس داشته باشد زیرا سبب تغییر رنگ آن خواهد شد.

۲- انگشتر نگین فیروزه خود را هنگام کار با مایع دستشویی از دست خود بیرون آورید . همچنین این سنگ نباید با آب کلردار تماس یابد.

از تماس مواد چربی و سنگ فیروزه اجتناب نمایید.

۳۰ خواص بارز  سنگ  فیروزه (Turquoise) :

۱- ایجاد تعادل و تنظیم چاکرای چهارم و پنجم و ششمفیروزه یکی از اولین سنگهایی است که به دلیل رنگش استخراج شد. رنگ آن بسته به میزان آهن و مس موجود در ترکیب، از آبی آسمانی تا سبز متغیر

است.

۲- فیروزه سنگی بسیار پیچیده و وسواسی است چرا که برای تشکیل آن باید نوع مناسب مواد معدنی در مکانی مناسب به مدتی بسیار بسیار طولانی (میلیونها سال) بماند.

۳- مصریان فیروزه را "سنگ زندگی" نامیدند، قدیمی ترین جواهراتی که با این سنگ ساخته شده، چهار گردنبند است که در دستان جسد مومیایی ملکه "زر" یافت شده است؛ او در حدود سال ۵۵۰۰ پیش از میلاد بر مصر فرمانروایی کرده است.

۴- فیروزه در تبت از احترام زیادی برخوردار بوده و در تمام دوران زندگی شخص همراهش می شد. به عنوان پول رایج و سنگی باارزش داد و ستد می شده که حتی از طلا هم گرانبهاتر بوده است

۵- درجه سختی فیروزه ۶ است و ساختار کریستالی سه شیب دارد.

۶- مس عامل اصلی شروع فرایند تشکیل فیروزه است. فعل و انفعالات گرمایی ناشی از ماگماهای داغ آتشفشانی هنگام حرکت به سطح زمین، فلدسپاتهای مجاور آنها را تجزیه کرده و آلومینیوم آزاد می کند، اسید فسفریکی که از آپاتیت ها (سنگهایی که معمولاً نزدیک معادن مس یافت نمی شوند) می گذرد، فسفر مورد نیاز واکنش را فراهم می کند. سفره های آب زیرزمینی نیز بایستی به مدت میلیونها سال زیر سنگهای میزبان فیروزه باشند. درحین اینکه زمین جابجا شده، کوهها افراشته شدند و دریاها شکل گرفتند و ناپدید شدند، این مخازن مس، آلومینیوم و فسفر باید تحت فشار باقی می ماندند تا کاملاً خشک شوند.

۷- تقریباً تمامی فیروزه ها در نواحی آتشفشانی یافت می شوند و بهترین نوع این سنگ جواهر در نزدیکی سطح زمین قرار دارد. این سنگ باید کاملاً خشک شود تا استحکام داشته باشد.

۸- معادن فیروزه که در عمق بیشتر قرار دارند، به دلیل اسیدی که ذرات آب زیرزمینی تولید می کنند، نرم می شوند.یکی از استثنائها معدن کوهستان "لون" در نوادای امریکاست که غنی ترین معدن فیروزه است.

۹- سنگ فیروزه در سراسر دنیا یافت می شود و تاریخچه آن بعنوان سنگی معنوی به ۷۵۰۰ سال پیش باز می گردد. فیروزه ایرانی یکی از بهترین فیروزه های دنیاست و معادن فیروزه در ایران جزو اولین معادن این سنگ به شمار می رود. چین، امریکای شمالی و جنوبی، عربستان صعودی و تبت نیز، دیگر منابع آن هستند. ویرجینیا معدن یکی از نادرترین انواع فیروزه است که کریستالهای منشوری شکل دارد.

۱۰- فیروزه سنگ قدرت  است، بعنوان ابزار مدیتیشن به پاکسازی ذهن شما کمک کرده و شما را پذیرای همه چیزهای موجود در کائنات می کند.

۱۱- بومیان امریکا معتقد بودند این سنگ، شخص سوار بر اسب را محافظت می کند و بطور کلی از چشم بد محفوظ می دارد. آن را "سنگ آسمان" یا "سنگ بهشت" می نامیدند و معتقد بودند این سنگ پلی معنوی بین دنیاهای مادی و غیر مادی می سازد و توانایی روان بینی قدرتمندی به دارنده اش می دهد.

۱۱- فیروزه سمبل بخشندگی، خلوص و مهر و علاقه است، دوستی را حفظ می کند و در گذر زمان دشمن را به دوست تبدیل می کند.

۱۲- در گذشته معتقد بودند که فیروزه فقط در صورتی که هدیه گرفته شود، خوش شانسی می آورد؛ این موضوع چندان قابل قبول نیست و باید انرژی درونی هر سنگ جداگانه در نظر گرفته شود.

۱۳- فیروزه یکی از ابزار پزشکی در قرن پانزدهم بود و بعنوان پادزهری در برابر انواع سموم به شمار می رفت

۱۴- فیروزه همچنین در درمان سردرد مؤثر است و باعث تقویت تمامی بدن و ترمیم بافتها می شود.

۱۵- فیروزه به خاطر قدرت دفعش معروف است و وقتی روی بخشی از بدن که دچار بیماری است قرار داده شود، بیماری به درون سنگ کشیده شده و از بدن خارج می شود.

۱۶- این سنگ با تغییر رنگ، خبر از سلامت بدن و هاله میدهد

۱۷- فیروزه برای بدست آوردن ثروت استفاده می شود، اگر به عنوان هدیه به شخصی داده شود، برای دریافت کننده ثروت و خوشبختی به همراه دارد.

۱۸- فیروزه را ماهی یکبار در ظرفی از خرده های هماتیت قرار دهید تا تخلیه انرژی شود و سپس به مدت یک شب دور از نور خورشید، در میان قطعات سنگ بلور قرار دهید تا شارژ شود

۱۹- سنگی آرامش بخش و تسکین دهنده اعصاب

۲۰- برای رفع افسردگی و خستگی

۲۱- کارایی سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد

۲۲- کمک به ترمیم بافتها

۲۳- دارای اثرات ضد التهابی و زدودن سموم

۲۴- تصفیه ریه ها

۲۵- تخلیه گلو درد

۲۶- تقویت چشم ها و درمان آب مروارید

۲۷-کمک به درمان روماتیسم، نقرس، مشکلات معده، و بیماری های ویروسی

۲۸- پاک کردن مراکز انرژی بدن اثیری

۲۹- پاکسازی ذهن

۳۰- نماد سخاوت ، صداقت ، و محبت

 

 

 

 

Image: 

آدرس :تهران جنوب به شمال اتوبان نواب قبل از پل کمیل ساختمان کالای پزشکی ایران (اقاقیا)واحد ۱۲۲

شرکت پیشگامان طب اقاقیا

 

تلفن همراه:  , ۰۹۱۲۵۴۶۷۱۴۲

ایمیل: ptaghaghia@gmail.com

وب سایت: www.ptaghaghia.ir