غذا های کنترل کننده و پیشگیرانه و موثر برای جلوگیری از میگرن

بیماری میگرن یکی از علل شایع بروز سردرد های مکرر است. بیش از دو سوم بیماران یا به پزشک مراجعه نمی کنند، و یا مراجعات خود را قطع می کنند. به همین دلیل، این بیماری اغلب تشخیص داده نشده و یا به خوبی درمان نمی شود. این بیماری در زنان بیشتر شیوع دارد  در حالی که در سنین زیر۱۲ سال، پسران بیشتر دچار این مشکل می شوند .

میگرن عبارت است از سردرد های مکرری که اغلب یک طرف سر را درگیر می کند و با بی اشتهایی، تهوع و استفراغ همراه است. درد میگرن نبض دار است، و به حدی شدید است که عملکرد فرد را مختل می کند. سردردها می تواند از لحاظ شدت، فرکانس و دفعات حمله در روز و نیز استمرار در بین بیماران مختلف بسیار متفاوت باشد. حساسیت به نور و صدا نیز از دیگر علایم میگرن است. 

شاید شما هم از آن دسته از افرادی هستید که با دردهای میگرنی سرو کله می زنید و با راه های مقابله با میگرن آشنا نیستید. میگرن مانند میهمان ناخوانده ای است که بدون اطلاع قبلی به خانه تان می آید و خلاص شدن از دست آن دشوار است. اگر غالباً از سردرد های میگرنی رنج می برید و می دانید که چقدر سخت و درد آور است. مطمئناً می توانید قرص هایی مصرف کنید یا تمرین هایی را انجام دهید تا درد خود را ساکت کنید، اما همان طور که می دانید این روش های درمانی موقتی هستند و سردرد شما همیشه می تواند برگردد.

می خواهیم امروزرژیم غذایی  را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن بتوانید از این سردرد های کلافه کننده راحت شوید. بعضی از غذاها وجود دارند که میگرن را تحریک می کنند و باعث به وجود آمدن و یا تشدید آن می شوند، از طرف دیگر برخی دیگر وجود دارند که می توانند به شما در کنترل و جلوگیری از این سردرد ها کمک کنند.  

غذا های کنترل کننده و پیشگیرانه برای جلوگیری  از سردرد میگرن :

۱. آووکادو

آووکادو میوه دوست داشتنی و خوشمزه ای است که با میگرن مبارزه می کند. این میوه غنی از آنتی اکسیدان هایی مانند «لوتئین» و «زآگزانتین» است و نه تنها می تواند سردرد شدید شما را از بین ببرد، بلکه مصرف مداوم آن باعث جلوگیری از به وجود آمدن سردرد های میگرنی می شود.

۲. انجیر

به طور کلی انجیر از خیلی جهات برای بدن ما مفید است، اما جالب است بدانید برای درمان سردرد هم مفید است. به گفته کارشناسان این میوه حاوی پتاسیم است که به کاهش التهاب و رفع سردردها کمک می کند.

۳. قزل آلا

قزل آلا پر از اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین B-2 و مصرف آن مانع از جمع شدن پلاکت ها می شود. جمع شدن پلاکت ها فرایندی است که مسئول سردردهای مکرر شماست. علاوه بر این مصرف این ماده غذایی باعث کاهش التهاب می شود و به شما در مبارزه با میگرن کمک می کند.

۴. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین نه تنها بسیار خوشمزه و مقوی است، بلکه به شما در مقابله با میگرن نیز کمک می کند. این غذای خوشمزه سرشار از  ویتامین B1 و پتاسیم و ویتامین سی است و مصرف آن هنگامی که دچار سردرد می شوید باعث کاهش درد و ایجاد آرامش در شما می شود.

۵. هندوانه و هویج

از آنجایی که نوشیدن آب در هنگام ابتلا به میگرن به کاهش سردرد ها کمک می کند، مصرف میوه هایی مانند هندوانه، هویج ، خیار و حتی کرفس نیز می تواند به نفع شما باشد چرا که این‌ها کمبود آب بدن را تا حدی جبران می کنند. کمبود آب بدن یکی از دلایل اصلی سردرد است، پس حتما سطح آب بدن خود را کنترل کنید.

۶. کینوا و کلم پیج

کینوآ و کلم پیج علاوه بر اینکه بسیار مقوی هستند، در پیشگیری از میگرن نیز مؤثر هستند. کینوآ حاوی ریبوفلاوین، منیزیم و آهن است و به همین جهت میگرن را از بین می برد. کلم امگا ۳ و فیبر دارد و این بهترین وسیله دفاعی بدن در برابر میگرن های شدید است.

۷. ماست

طبق مطالعات انجام شده ریبوفلاوین (بخشی از ویتامین B) در برابر میگرن مؤثر است و ماست سرشار از این ماده است. اگر از حملات میگرنی رنج می برید بهتر است ماست را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

۸. آب لیمو

 حاوی مقادیر زیادی ویتامین C بوده و به دلیل فواید سلامتی آن بسیار شناخته شده است و به نظر می رسد برای مقابله با میگرن مفید باشد. هر وقت دچار سر درد شدید، کافیست مقداری آب لیمو را در یک لیوان آب مخلوط کنید و سپس ۲ قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید و بعد این معجون جادویی را بنوشید. این کار باعث کاهش التهاب و سردردتان می شود.

۹. خمیر دارچین

مقداری چوب دارچین را درون یک کاسه خرد کنید. سپس کمی آب به آن اضافه کرده تا خمیر شود. هر زمان که حمله میگرنی داشتید، این خمیر را روی معابد و پیشانی خود بمالید. این روش درمانی خانگی میگرن شما را کاهش می دهد و درد را تسکین می بخشد. خمیر را بعد از ۲۵-۳۰ دقیقه بشویید.

 

Image: 

آدرس :تهران جنوب به شمال اتوبان نواب قبل از پل کمیل ساختمان کالای پزشکی ایران (اقاقیا)واحد ۱۲۲

شرکت پیشگامان طب اقاقیا

 

تلفن همراه:  , ۰۹۱۲۵۴۶۷۱۴۲

ایمیل: ptaghaghia@gmail.com

وب سایت: www.ptaghaghia.ir