نکاتی طلایی در خصوص پرکاری تیروئید

بیماری گریوز  : 

بیش از ۸۰ نوع مختلف از بیما ر های خود ایمنی وجود دارند که بر اندام‌ها، دستگاه‌ها، و غده‌های مختلف بدن تاثیر می‌گذارند. بیماری گریوز نیز نوعی از بیماری خود ایمنی است که در آن  به بافت تیروئید حمله می‌کند و این غده را تحریک می‌کند تا به شکل غیر طبیعی، مقدار بسیار زیادی هورمون تیروئید تولید کند.  برای درمان بیماری گریوز می‌توان از اقدامات پزشکی نظیر مصرف داروهای ضد تیروئید، ید درمانی، یا جراحی استفاده کرد، ولی برای حل این مشکل، درمان‌های طبیعی نیز در دسترس هستند. با این‌ که این درمان‌های طبیعی باید به عنوان مکمل درمانی برای اقدامات پزشکی در نظر گرفته شوند، می‌توانند کمک موثری برای بهبود این وضعیت باشند.

علائم بیماری گریوزگ:

بیماری گریوز حدود ۱۵۰ سال پیش، توسط پزشکی به نام رابرت گریوز شناسایی و تعریف شد. علائم این بیماری می‌توانند، بسته به شدت اختلال، متغیر باشند.

از آن جا که غده‌ی تیروئید مسئول انجام فعالیت‌های مهمی در بدن است، نشانه‌های بروز بیماری گریوز بسیار آشکار هستند و می‌توانند از طرق مختلف بر سلامت عمومی تاثیر بگذارند.

درمان بیماری گریوز :

۱-  مقابله با استرس

مطالعات مختلف و آزمایش‌های علمی بر روی حیوانات و انسان نشان داده‌اند، استرس می‌تواند علائم واکنش‌های خود ایمنی را افزایش و وضعیت بیمار را وخیم‌تر کند.

به همین خاطر است که شمار زیادی از بیماران مبتلا به بیماری گریوز، قبل از پیشرفت این بیماری، از استرس مزمن  شکایت می‌کنند.

همین مسئله مقابله با استرس را به یکی از مهم‌ترین درمان‌های خانگی برای بیماری گریوز تبدیل کرده است. به گفته‌ی پژوهشگران، استرس می‌تواند باعث بروز تغییرات روان شناختی و فیزیکی در دستگاه ایمنی بدن شود؛ و این مسئله، به کاهش تغییرات نورواندوکرین و بروز اختلال خود ایمنی منجر خواهد شد.

استرس باعث افزایش سطوح  هورمون کورتیزون و آدرنالین در بدن می‌شود، در کارکرد طبیعی پیام‌رسان‌های عصبی اختلال ایجاد می‌کند و بیماری تیروئید را نیز وخیم‌تر می‌کند.

از این رو، توصیه می‌شود در طول روز از تمرین‌های کاهش دهنده‌ی استرس استفاده کنید. هر روز مراقبه کنید، در برنامه‌ی روزانه‌تان زمان اندکی را نیز به ورزش اختصاص دهید، یا با انجام دعا و عبادت به آرامش برسید؛ یعنی این‌که، هر کاری را که باعث آرامش‌تان می‌شود و اعصاب‌تان را آرام می‌کند، انجام دهید.

۲- حرکت دادن ماهیچه‌ها

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، ورزش یکی از بهترین راه‌ها برای آرامش اعصاب و کاهش التهابی است که معمولا در اثر بیماری گریوز ایجاد می‌شود. بنابراین، فراموش نکنید انجام برخی از ورزش‌ها را نیز در برنامه‌ی درمان شخصی و طبیعی‌تان برای بیماری گریوز قرار دهید.

از آن جا که بیماری گریوز توانایی طبیعی بدن‌تان را برای ذخیره‌ی مواد معدنی در استخوان‌ها مختل می‌کند، می‌تواند باعث شکنندگی استخوان‌های‌تان شود. برای پیشگیری از کاهش تراکم استخوانی، انجام برخی تمرین‌های بدون وزنه در خانه نیز می‌تواند به تقویت استخوان‌ها و افزایش فعالیت بدنی‌تان کمک کند.

۳- اجتناب از سموم محیطی

قرار گرفتن در معرض انواع سموم و مواد شیمیایی محیطی در طول روز مسئله‌ای شایع و معمول است. سالانه بیش از ۸۰۰۰۰ سموم و مواد شیمیایی در ایالات متحده به کار می‌رود.

این سموم و مواد شیمیایی شامل تمام ترکیبات مجاز موجود در داروهای تجویزی، آفت‌کش‌ها، قرص‌های ضد بارداری، سایر محصولات زیبایی رایج و سموم موجود در آب شهری می‌شوند.

تمام این سموم و مواد شیمیایی می‌توانند این اختلال را وخیم‌تر کنند؛ بنابراین، استفاده‌ی هر چه بیش‌تر از محصولات ارگانیک در زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. خودداری از مصرف داروهای غیر ضروری و افزایش میزان مصرف آب در طول روز بخشی از درمان خانگی بیماری گریوز را تشکیل می‌دهند.

 

 

Image: 

آدرس :تهران جنوب به شمال اتوبان نواب قبل از پل کمیل ساختمان کالای پزشکی ایران (اقاقیا)واحد ۱۲۲

شرکت پیشگامان طب اقاقیا

 

تلفن همراه:  , ۰۹۱۲۵۴۶۷۱۴۲

ایمیل: ptaghaghia@gmail.com

وب سایت: www.ptaghaghia.ir