واکنش بدن در تقابل با میزان حساسیت به لاتکس

لاتکس ار نظرماهیت شیمیایی نوعی لاستیک طبیعی محسوب میشود که ازصمغ درخت کائوچو مخصوصی تهیه میشود . این ماده در محصولات مختلفی نظیر دستکش یکبار مصرف و برخی از محصولات پزشکی به خدمت گرفته میشود. لازم بذکر است کسانیکه از دستکش ها یکبارمصرف استفاده میکنند بویژه بعد از شیوع همه گیری بیماری کرونا , روبه افزایش است . در انواع مشاغل وامور خانه داری تا مصرف پزشکی به کرات از این نوع دستکش استفاده میشود . پس میتوان متصور شد مصرف بالای دستکش لاتکس با افرادی که در اثر مصرف, دچار حساسیت پوستی و گاهی تنفسی میشوند بالاتر میرود. که این امرناشی ازنوعی پروتئین موجود در ماده  طبیعی بکار رفته در این نوع دستکش است . سیستم ایمنی بدن، به موادی که گاها بی خطر هستند واکنش می دهد وآن زمانی است که حساسیت رخ خواهد داد . در این زمان بدن در معرض یک عامل خارجی نظیر باکتری و یا ویروس قرارمیگیرد . بدن شروع به آزاد کردن آنتی بادی ها و موادشیمیایی میکند تا یک پاسخ ایمنی ایجاد نماید.

پس در ابتدا نشانه ها و علایم حساسیت به محصولات تولیدی حاوی لاتکس راشناخت و سپس روش‌هایی برای تشخیص و درمان این نوع حساسیت درنظرگرفت .

واکنش بدن نسبت به حساسیت به لاتکس در اکثرموارد به صورت بروز دانه های ریزوقرمزرنگ به شکل دانه های ریز در محل تماس ظاهرمیگردد البته علایم دیگری مانند خارش دستها , کهیر یا اگزما نیز گاها دیده میشود. جالبتر اینکه گاهی در برخی مواقع ممکن است پروتئین‌های حساسیت زای لاتکس از طریق هوا نیز منتقل شوند , در این حالت افرادی که حساسیت تنفسی نیز دارند به صورت ناخودآگاه , واکنش بسیار شدیدی نشان میدهند که معمولا با علائم زیر توام است.

  1. ایجاد تهوع و استفراغ
  2. تنگی تنفس (داشتن خش خش سینه )
  3. سرگیجه وبی قراری
  4. بالا رفتن ضربان قلب
  5. پوست و زبان و لب حالت ورم کرده
  6.  گرفتگی وآبریزش بینی
  7. دردهای شکمی

کدام محصولات حاوی لاتکس هستند؟

  1. تاکنون بالغ بر چندین نوع محصول حاوی لاتکس تولید و عرضه گردیده است بخصوص  آن دسته از محصولاتی که قابلیت کشسانی دارند .به چند مورد اشاره میگردد و باید در مصرف آنها دقت لازم صورت گیرد.
  2. تجهیزات و وسایل پزشکی؛ مانند دستکش های لاتکس، لوله‌های داخل وریدی، کاف‌های دستگاه فشار خون و کانترها
  3. لوازم دندانپزشکی؛ مانند نوارهای لاستیکی ارتودنسی
  4. محصولات پیشگیری از بارداری؛ مانند دیافراگم‌ها و کاندوم ها
  5. لوازم کودکان نوزادها ؛ مانند سر شیشه شیر، پوشک‌های یک بار مصرف،  پستانک‌ها و دندان گیرها و اسباب بازی‌ها
  6. بادکنک‌های لاستیکی که از نوعی پلی استر نازک و محکم ساخنه میشود.

  چگونه تشخیص دهیم به لاتکس حساسیت داریم؟

معمولا بهترین روش, آزمایشات دقیق خون توسط پزشک میباشد که تجویز میگردد . روش بعدی  یک سری آزمایشهای استاندارد حساسیت تجویز میگردد. باید دقت نمود این آزمایشها باید با در نظرگرفتن یکسری احتیاطات و مراقبت های خاص انجام پذیرد زیرا بعضی از بیماران، واکنش‌هایی از خود بروز میدهند. در صورتی که شخصی به ماده لاتکس حساسیت نشان دهد و یا در تماس با آن قرار بگیرد، متاسفانه هیچ راهی برای پیشگیری از واکنش‌های حساسیتی وجود ندارد. پزشک معمولاواکنش‌های حساسیت زا را با داروهای نظیر آنتی هیستامین‌ها، آدرنالین وکورتون درمان می‌ نماید. 

بهترین و موثرترین راه درمان این نوع از حساسیت:

راه درمان برای افرادی که به اینگونه مواد از خود حساسیت نشان میدهند این است  که چگونه محصولاتی را که حاوی لاتکس بوده شناسایی کرده و از تماس با آن‌ها  اجتناب وخودداری کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

Image: 

آدرس :تهران جنوب به شمال اتوبان نواب قبل از پل کمیل ساختمان کالای پزشکی ایران (اقاقیا)واحد ۱۲۲

شرکت پیشگامان طب اقاقیا

 

تلفن همراه:  , ۰۹۱۲۵۴۶۷۱۴۲

ایمیل: ptaghaghia@gmail.com

وب سایت: www.ptaghaghia.ir