چاکرا چیست و تاثیر سنگ بر چاکراها چگونه است ؟

  شاید اگر اهل مسائل علمی و روانشناسی باشید نام چاکرا و چاکرا درمانی به گوشتان آشنا باشد، نوعی تقسیم بندی مراکز انرژی بدن که انرژی‌های مثبت و منفی بدن را دربر می‌گیرد و می‌توان آن را تقویت نمود و یا حتی به عقیده برخی حال آدمی را دگرگون کرد.

چاکرا چیست؟

چاکرا‌ها (مراکز انرژی) مراکز هفتگانه قدرتمند که در ستون فقرات قرار دارند و در واقع رابط بین روح و جسم هستند. چاکراها مراکز انرژی در بدن هستند که نقش مهمی را در سلامت فیزیکی، ذهنی و روحی ما بازی میکنند.

 درک عمیق این سیستم، به شما کمک میکند که سلامت روحی و جسمی خود را بهتر حفظ کنید.از آنجاییکه انرژیها در سیستم وجودی شما بصورت دائم، در حرکت هستند، مهم است که ۷ چاکرای شما باز، تنظیم و در جریان بمانند.  اگر جایی بسته شود،

  باید آنرا باز کرد. کلید باز کردن این ورودیهای انرژی، برای اینکه به همه پتانسیل خود در ابعاد ذهنی، فیزیکی و وجودی دسترسی پیدا کنید.

 چاکرا‌ها روی نادی اصلی قرار دارند و در سرتاسر ستون فقرات امتداد دارند. بدن ما شامل انرژی‌های مثبت و منفی است. سمت راست بدن حاوی انرژی مثبت و سمت چپ بدن حاوی انرژی منفی است.

انواع چاکرا ( چاکرا اصلی و چاکرا فرعی ) :

چاکرا‌های اصلی :

  چاکراهای اصلی درست مانند نیروگاه‌هایی هستند که انرژی حیاتی را برای اعضای حیاتی و اصلی تأمین می‌کنند.اگر این نیروگاه‌ها به خوبی کار نکنند اعضای حیاتی ضعیف یا بیمار می‌شوند، زیرا برای درست کار کردن، انرژی حیاتی کافی ندارند.

چاکرا‌های فرعی :

 بخش‌های کم اهمیت‌تر کالبد جسمانی را کنترل می‌کنند و به آن‌ها انرژی می‌دهند. چاکرا‌ها از دو طریق غده درون‌ریز و سیستم عصبی بر جسم اثر متقابل دارند.

معرفی هفت چاکرا :

 چاکرای ریشه: در پایین ستون فقرات قرار دارد و رنگش قرمز است.

 چاکرای خا جی: در پشت و تقریبا پنج سانتیمتری زیر ناف قرار دارد و رنگ آن نارنجی است.

 چاکرا خورشیدی: چهار انگشت بالاتر از ناف است. به آن گوهر ناف می‌گویند و رنگش زرد است.

 چاکرا قلب: در مرکز سینه و در امتداد قلب قرار دارد و رنگ آن سبز است.

 چاکرا گلو: در سطح گلو قرار گرفته است و رنگ آن آبی است.

 چاکرا چشم سوم (پیشانی): در پیشانی و بین دو ابرو قرار دارد و به رنگ نیلی است.

 چاکرا فرق سر(تاج سر ): در بالاترین قسمت سر قرار دارد و قوی‌ترین ارتعاشات انرژی بدن را زیر نظر دارد که رنگ آن بنفش است. غم و غصه، عصبانیت، حسادت، خودخوری و رنجش، صدمه شدیدی به چاکرا‌ها می‌زند و آن‌ها بسته می‌شوند. برای برقراری تعادل مجدد، باید فورا هر نوع احساس ناخوشایند خود را شناسایی و هر نوع انرژی منفی را رها کنید تا چاکرا‌ها بتوانند دوباره متعادل شوند.                                                                                                         

۱- چاکرای ریشه :

چاکرای اول، چاکرای ریشه نام دارد. کار این چاکرا ایجاد احساس آرامش و امنیت در انسان است. این چاکرا به انسان احساس شادابی و سرزندگی می دهد. البته در صورتی که تحریک شود موجب حس اضطراب و نا امنی در انسان می گردد. هندوهای باستان اعتقاد داشتند چاکرای ریشه با دریافت انرژی کیهانی ما را سفت و محکم بر زمین نگه می دارد به این دلیل که چاکرای ریشه در نشیمنگاه (بین مقعد و دستگاه تناسلی) انسان قرار دارد. رنگ این چاکرا قرمز است و انرژی سنگ ها به خصوص سنگ های قرمز در ایجاد توازن در این چاکرا نقش به سزایی دارد. سنگ هایی از جمله مرجان قرمز، جاسپر قرمز، یاقوت سرخ و … برای این چاکرا مناسب می باشند.

۲- چاکرای خا جی :

چاکرای دوم، چاکرای خاجی نام دارد. دلیل نام گذاری این چاکرا به نام خاجی این است که این چاکرا در پشت بدن انسان و هم سطح با استخوان خاجی واقع شده است. به عقیده هندوها این چاکرا موجب بروز خوش بینی و امیدواری در سطوح احساسی می شود. البته تحریک آن باعث انحصار طلبی و تن آسایی و گاهی ابتلا به بیماری خواهد شد. از نظر آن ها پر کار بودن یا کم کار بودن این چاکرا سبب بروز ویژگی های شخصیتی همانند درونگرایی و یا برونگرایی می گردد. رنگ این چاکرا نارنجی است و انرژی سنگ ها به خصوص سنگ هایی با رنگ نارنجی در به توازن رساندن این چاکرا نقش به سزایی دارد. سنگ هایی مانند عقیق نارنجی، اوپال آتشین و چشم ببر و … برای این چاکرا مناسب هستند.

۳- چاکرای خورشیدی :

چاکرای سوم، که حتما نام آن را بیشتر شنیده اید، چاکرای خورشیدی نام دارد. این چاکرا در زیر معده و بالاتر از ناف در بدن انسان واقع شده است. کار چاکرای خورشیدی دادن نشاط، عزت نفس و گرما به انسان است. البته در صورت تحریک اشتباه (یعنی کم یا زیاد) موجب ایجاد سردرگمی در انسان و زیاده خواهی و از دست دادن اعتماد به نفس می شود. طیف رنگی این چاکرا زرد و زرد طلایی می باشد و از این رو استفاده از انرژی سنگ ها مخصوصا سنگ هایی با این طیف رنگ برای متوازن کردن این چاکرا مناسب می باشد. سنگ هایی از جمله کهربا، سیترین و … مناسب این چاکرا هستند.

۴- چاکرای قلب :

چاکرای چهارم را با نام چاکرای قلب می شناسند. چاکرای قلب همان طور که از نامش پیداست در مرکز سینه و در امتداد قلب انسان واقع شده است. این چاکرا ارتباط مستقیمی با احساساتی نظیر عشق، تفاهم و همدردی دارد و با حس لامسه نیز در ارتباط است. در نظر هندوهای باستان تحریک اشتباهی (کم و زیاد) این چاکرا موجب بروز مشکلاتی نظیر احساساتی شدن بیش از اندازه و ایجاد حس مالکیت در فرد می شود. طیف رنگی این چاکرا سبز می باشد. برای استفاده از انرژی سنگ ها جهت بهبود و به توازن رساندن این چاکرا بهتر است از سنگ هایی نظیر زمرد، زبرجد، یشم سبز و … استفاده کرد.

۵- چاکرای گلو:

چاکرای گلو نام چاکرای پنجم است. همان طور که از اسمش مشخص است این چاکرا روی گلوی انسان قرار دارد. به اعتقاد هندوهای باستان کار این چاکرا ایجاد ارتباط بین چاکرای پیشانی و چهار چاکرای پایینی خودش می باشد. این چاکرا به مانند یک پل عمل می کند و چاکراهای بدن انسان را به چاکراهای سر انسان متصل می کند. هنگامی که این چاکرا در حالت توازن باشد باعث افزایش عشق و تفاهم در فرد می شود و به ذهن آرامش می بخشد. طیف رنگی این چاکرا آبی می باشد و برای اینکه از انرژی سنگ ها در جهت ایجاد تعادل برای این چاکرا بهره ببریم بهتر است از سنگ هایی نظیر فیروزه، توپاز آبی، یاقوت کبود و لاجورد و … استفاده کنیم.

۶- چاکرای پیشانی (چشم سوم ) :

چاکرای ششم، چاکرای پیشانی نام گرفته است. چاکرای پیشانی را معمولا با نام چشم سوم نیز می شناسند. همان طور که به احتمال زیاد می دانید به اعتقاد فلاسفه باستان چشم سوم در درون سر انسان و بین دو ابرو قرار دارد. آن ها معتقد بودند چشم سوم یا همان چاکرای پیشانی درک ما از جهان را شکل می دهد و همان طور که ما با چشم های مان می بینیم با چشم سوم مان جهان را درک می کنیم. طیف رنگی چاکرای پیشانی آبی نیلی است و برای به تعادل رساندن این چاکرا بهتر از از انرژی سنگ ها به خصوص سنگ هایی مانند آمتیست و فلوریت و … استفاده کرد.

۷- چارکرای تاج سر:

در نهایت به هفتمین چاکرا، چاکرای تاج سر می گویند. چاکرای تاج سر در بالاترین قسمت سر انسان که به آن فرق سر نیز گفته می شود قرار دارد. به اعتقاد هندوها این چاکرا از آن جا که در بالاترین قسمت بدن قرار دارد بر سطوح عرفانی و مذهبی زندگی انسان نظارت می کند. از طرفی آن ها می پنداشتند که چاکرای تاج سر راه ارتباطی انسان با خداست. طیف رنگی این چاکرا بین رنگ های بنفش و سفید و طلایی است. برای کمک گرفتن از انرژی سنگ ها جهت بهبود و تعادل و توازن بخشیدن به این چاکرا باید از سنگ هایی نظیر عقیق سلیمانی، تورمالین، رز کوارتز و الماس و … استفاده کرد .                                                                                                  

انرژی سنگ ها و تاثیر آن بر چاکراها :

  به اعتقاد هندوهای باستان و در یک دید کلی به اعتقاد فلاسفه باستان، انرژی کیهانی انرژی ای است که در تمام جهان جاری است و در جامدات و جانداران نیز وجود دارد. اما این انرژی گاهی در بدن انسان از تعادل و توازن خارج می شود. در این حالت بهتر است از انرژی سنگ ها برای برگرداندن تعادل و توازن چاکراها استفاده کرد. انرژی سنگ ها نیز نوعی از انرژی کیهانی است که در برخی از سنگ های خاص وجود دارد.   

 

                                                                                                                                                                                                                                                          

 

 

Image: 

آدرس :تهران جنوب به شمال اتوبان نواب قبل از پل کمیل ساختمان کالای پزشکی ایران (اقاقیا)واحد ۱۲۲

شرکت پیشگامان طب اقاقیا

 

تلفن همراه:  , ۰۹۱۲۵۴۶۷۱۴۲

ایمیل: ptaghaghia@gmail.com

وب سایت: www.ptaghaghia.ir