تاثیر دستکش ازجلوگیری کرونا

ویروس کرونا که تاکنون میلیون ها نفر به آن آلوده شده‌اند و باعث گردیده که افراد زیادی جان خود را از دست بدهند ، یکی از موضوعاتی است که منجر به  تشویش خاطر و نگرانی افراد زیادی درتمام جوامع بشری شده است. راه‌های انتقال آن و راه‌های پیشگیری از آن چیست ؟ رعایت بهداشت یکی از مهمترین راه های مقابله با بیماری و هر نوع ویروسی می باشد.  یکی از اقدامات حفاظت فردی در همه‌ گیری کرونا ۱- استفاده از دستکش ۲-  ماسک ۳- نیز استفاده از مواد ضدعفونی کننده های استاندارد میباشد. این اقدام پیشگیرانه میتواند مانع ازبیماری و  انتقال ویروس کرونا گردد. در این مقاله سعی بر این است که تاثیر دستکش از جلو گیری کووید ۱۹ مورد برررسی قرار گیرد .با توجه به انواع مختلف دستکش که در حال حاضر در بازار وجود دارد، یکی از سوالات این است که کدام دستکش برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا کارساز است؟ 

شواهد موجود :

شواهدی دال بر مستندات تایید شده از منابع معتبر در دست نیست که بتوان بر اساس آن نتیجه گرفت کدام نوع دستکش احتمال انتقال ویروس کرونا را کم یا زیاد می‌کند. ولی در مورد دست‌ها، بهترین روش شستن دست، با آب و مایع دستشوئی است. این از همه بهتر است. در صورتی که  امکان شستن مرتب دست با آب یا مایع دستشوئی وجود ندارد،ولی ما میتوانیم از محلول‌های ضدعفونی کننده استفاده نماییم، انتخاب نوع دستکش بر اساس نوع فعالیت فرد میباشد . همچنین نکته ای که باید توجه داشت داشتن سابقه حساسیت پوستی است و بودجه هر شخص  نیز از دیگر عوامل مهم در انتخاب نوع دستکش مصرفی است.معمولا  ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی  برای انجام کارهای معمول درمانی بیماران مبتلا یا مشکوک به این نوع بیماری ، از دستکش‌های یک‌ بار مصرف غیراستریل پزشکی استفاده می نمایند. بصورت کلی وازنقطه نظر مشخصات فیزیکی، کیفیت  و استاندارد موجود دستکش نیتریل (ساخته شده از لاستیک مصنوعی و فاقد پودر حساسیت زا) و دستکش لاستیکی طبیعی (لاتکس) نشان دهنده کشش بیشتر در مقایسه با دستکش‌های وینیل و دستکش نایلونی است. برخی معتقدند ، دستکش‌های وینیل  که ساخته شده از مواد مصنوعی و فاقد پودر حساسیت‌زا ولی ضخیم‌تر و گشاد تر از از دستکش‌های نیتریل و لاتکس میباشد برای کارهای معمول پرستاری و اهداف عمومی مناسب میباشد و برای کاربردهای با مدت زمان بیشتر و یا دارای حساسیت بیشتر توصیه شده اند، بنابراین انتخاب نوع لاتکس، وینیل یا نیتریل این دستکش‌ها به کاربرد آن و حساسیت افراد ارتباط مستقیم دارد.  به افرادی که خدمات نظافت  را انجام می‌دهند و در معرض آلودگی ها قرار دارند معمولا توصیه شده از دستکش‌های محافظ‌ قوی که احتمال پارگی یا سوراخ شدن کمتری دارند استفاده کنند.(دستکش لاتکس و نیتریل مشکی ) مردم نیز جهت انجام امور روزمره با توجه به نوع فعالیت و مدت زمان استفاده از دستکش، می‌توانند از انواع مختلف دستکش‌های یک‌بار مصرف  استفاده کنند مقاومت این نوع از دستکش ها برای  نفوذ ویروس کرونا مناسب نیست و در صورت ضدعفونی با پایه موجود الکی میزان نفوذپذیری آن بسیار بالاتر میرود. از طرفی دستکش نایلونی و یکبار مصرف از پر مصرف ترین محصولات پزشکی  در مراکز و بیمارستانها و در بین افراد جامعه می باشد و برای مصارف عمومی نیز کاربرد دارد. ولی باید در اولین فرصت  آن را تعویض کرد. توجه به این نکته ضروری است که افراد باید اصول استفاده، درآوردن و دور ریختن دستکش را به طور کامل رعایت کنند و بدانند که استفاده از دستکش هرگز جایگزین شستشوی مرتب دست‌ها نیست.

نتیجه‌ :

شواهد موجود درخصوص استفاده از نوعی خاص از  دستکش، که خطر جلوگبری بیماری را بتواند  کاهش دهد در دسترس نیست وفقط استفاده از دستکش صرفا به عنوان یک مانع فیزیکی مد نظر میباشد . هرچند در دستورالعمل و ضوابط پایه پیشگیری هم  شست و شوی مرتب دستها هر بار به مدت ۲۰ ثانیه و اجتناب از تماس دست با صورت، اقدامات مهم تری محسوب میشوند. اما انتخاب نوع دستکش به الف - نوع فعالیت افراد، ب -  حساسیت‌های پوستی آنها ج -  نیزبودجه در دسترس برای تهیه دستکش بستگی دارد. اما غیر قابل انکار است که به صورت کلی، استفاده صحیح از دستکش مناسب ، انتقال بیماری را کم می‌ کند اما به شرط اینکه از دستکش‌ها درست استفاده شود. باید متذکر شد  که استفاده از دستکش هرگز جایگزین مناسبی جهت  شست‌شوی درست دست‌ها نمی‌ باشد. منتها به محض اینکه از محل تماس دور شدیم، دستکش را باید درآورده و در یک جای مطمئنی مثل داخل پلاستیک بگذاریم و درسطل آشغال انداخته و سپس دستمان را  بشویم .

Image: 

آدرس :تهران جنوب به شمال اتوبان نواب قبل از پل کمیل ساختمان کالای پزشکی ایران (اقاقیا)واحد ۱۲۲

شرکت پیشگامان طب اقاقیا

 

تلفن همراه:  , ۰۹۱۲۵۴۶۷۱۴۲

ایمیل: ptaghaghia@gmail.com

وب سایت: www.ptaghaghia.ir