منظوراز باکتری های روده + تاثیر باکتری های روده بر روی بدن

  منظورمان از باکتری های روده چیست؟
باکتری های زیادی به طور طبیعی برروی پوست و یا سایر قسمت های بدن، به خصوص روده بزرگ زندگی می کنند. با این که برخی از این باکتری ها علت بروز بیماری هستند، اما بیشتر آن ها به سلامتی شما و مقابله با عفونت کمک می کنند، و از آن جایی که بر سیستم هاضمه و سیری تاثیر می گذارند، می توان گفت که باکتری های روده ای بر وزن نیز تاثیر گذارند.

پوست و داخل بدن محل زندگی تریلیون ها باکتری است. درحقیقت اینطور به نظر می رسد که تعداد سلول های باکتریایی دربدنتان بیشتر از تعداد سلول های انسانی است. بیشتر این باکتری ها در قسمتی از روده بزرگ تان، به نام روده کور، زندگی می کنند.

باکتری هایی که در روده تان زندگی می کنند بسیار متنوع هستند. وقتی اسم باکتری میاید بیشتر مردم فکر می کنند که منظورمان باکتری های مضر است درصورتی که اینطور نیست. درست است که بعضی از باکتری ها باعث ایجاد بیماری می شوند، اما بعضی از گونه ها بسیار برای بدن مهم هستند و وظایف مهمی را برعهده گرفته اند.

مثلا باکتری روده تان مسئول تولید یک سری از ویتامین های مشخص، از جمله ویتامین k است. همین طور با سیستم دفاعی بدن فعالیت نزدیکی دارد و به این سیستم کمک می کند تا سلول های عفونی را از بین ببرند.

از دیگر وظایف مهم این باکتری ها می توان به نحوه گوارش مواد غذایی و تولید مواد شیمیایی تاثیر گذار در احساس حالت سیری اشاره کرد. پس در آخر باید بگوییم که باکتری های روده بر وزن تان تاثیر دارند.

خلاصه: تعداد سلول های انسانی کمتر از تعداد سلول های باکتریایی است. این باکتری ها در روده قرار گرفته اند و وظایف مهمی را برعهده دارند.

باکتری ها بر نحوه گوارش غذا دخالت دارند:
در قسمت قبل گفتیم که بیشتر این باکتری ها در روده انسان قرار گرفته اند، در نتیجه تماس نزدیکی با خوراکی هایی که می خورید دارند. مواد مغذی وارد شده به بدن را جذب می کنند و انرژی را در بدن ذخیره می کنند. 

در تحقیقاتی مشخص شد که سلول های باکتریایی روده افراد چاق با افراد لاغر تفاوت دارد. درحقیقت باید اینطور بگوییم که چاقی تعداد و تنوع باکتری ها را کم می کند. یعنی این که افراد چاق تعداد و گونه کمتری باکتری مفید دارند.

یکی دیگر از محققان ثابت کرد که اگر باکتری ها در روده را از بدن افراد چاق خارج کنیم و به بدن موش وارد کنیم، موش هم چاق می شود. پس مشخص می شود که باکتری های روده بر چاق یا لاغر بودن فرد تاثیر می گذارند. ممکن است علت این ادعا به تاثیر باکتری ها بر گوارش غذاهای مختلف مربوط شود.

باکتری های موجود در بدن، برای حفظ سلامتی مهم هستند. باکتری های روده ای بر نحوه هضم مواد غذایی، میزان ذخیره چربی و زمان  احساس گرسنگی  و یا سیری تاثیر می گذارند. علاوه براین، وجود باکتری های روده ای، برای حفظ تعادل وزن نیز بسیار اهمیت دارد. به همین خاطر، مصرف فیبر، میوه، سبزیجات تازه و حبوبات را که به رشد باکتری های روده ای کمک می کنند، در وعده های غذایی خود فراموش نکنید. 

باکتری های روده ای، با تولید و ترشح هورمون هایی نظیر لپتین و گرلین، تاثیراتی را بر اشتهای شما می گذارند. حتی برخی تحقیقیات حاکی از آن است که، برخی از این باکتری ها میزان ترشح هورمون ها و احساس سیری و یا گرسنگی را نیز کنترل می کنند.

خلاصه:

 این باکتری ها با تعیین نحوه گوارش خوراکی های متفاوت بر مقدار وزن فرد تاثیر دارند. یک سری از باکتری ها مسئول گوارش باکتری های مربوط به رژیم غذایی هستند. این باکتری ها در کم کردن وزن هم نقش دارند.

باکتری های روده باعث التهاب می شوند:
درحقیقت زمانی شاهد التهاب هستیم که بدن سیستم دفاعی را فعال کرده است و آماده است تا با عفونت ها مبارزه کند.

البته رژیم های غذایی نامناسب و ناسالم هم باعث ایجاد التهاب می شوند. به طور مثال رژیم های غذایی که مقدار چربی، شکر یا کالری شان بسیار بالا باشد، باعث می شوند تا مواد شیمیایی مربوط به التهاب در رگ های خونی و  بافت های چربی به وجود آید؛ همین امر به بیشتر شدن وزن منجر می شود.

باکتری ها در روده از بازیکنان اصلی التهاب هستند. لیپو پلی ساکاروئید (LPS) نوعی ماده شیمیایی است که توسط این باکتری ها ساخته می شود و زمانی که این ماده از رگ های خونی عبور کند، منجر به ایجاد التهاب می شود.

البته تعدادی از باکتری هایی که در روده قرار دارند به کم کردن میزان التهاب و همین رو کاهش وزن کمک می کنند.

دو باکتری بیفید و باکتری و آکرمانسیا از گونه های سالم و مفید باکتری به حساب می آیند که همواره سد سالم باکتری های روده را حفظ می کنند. این دو باکتری اجازه نمی دهند که آن دسته از مواد شیمایی که باعث التهاب می شوند، از رگ های خونی عبور کنند.

مسلما این زمینه جدیدی از تحقیقات است. بنابراین هنوز با قاطعیت نمی توانیم بگوییم که چگونه باکتری روده باعث ایجاد التهاب و افزایش وزن انسان می شوند.

خلاصه: 

برای این که همواره تعداد باکتری های سالم در روده حفظ شود و از ایجاد التهاب و همین طور افزایش وزن جلوگیری شود، وجود تعدادی از یاکتری ها لازم است.

خوراکی های مفید و مضر برای باکتری های روده:
تعدادی از خوراکی ها برای این باکتری ها خوب و تعدادی دیگر بد هستند.  این خوراکی ها شامل:

۱- دانه های دست نخورده: دانه های دست نخورده همان دانه های تصفیه نشده هستند. مقدار فیبر این دانه ها بسیار زیاد است. فیبر هم توسط باکتری های مفید روده، مثل بیفیدو باکتری، گوارش می یابد و ممکن است وزن را کم کند.

۲- میوه و سبزیجات: میوه ها و سبزیجات حاوی مقدار قابل توجهی فیبر هستند که برای باکتری های روده اهمیت دارند. با خوردن خوراکی هایی که حاوی مواد گیاهی هستند، تعداد باکتری ها بیشتر می شود. هر چقدر هم که تعداد باکتری های مفید بیشتر باشد، روند کم کردن وزن سرعت بیشتری می گیرد.

۳- مغزها و دانه ها: از خواص شگفت انگیز مغزها و دانه ها غافل نشوید. دانه و مغزها محتوی مقدار زیادی فیبر و چربی های مفید هستند که به رشد باکتری های مفید روده کمک می کنند.

۴- خوراکی های غنی از پلی فنول: از جمله این خوراکی ها می توان به شکلات تلخ، پای سبز و شراب قرمز اشاره کرد. پلی فنول موجود در این مواد خوراکی را نمی توان گوارش کرد اما باکتری های مفید روده می توانند آن ها را بشکنند و تولید باکتری های خوب را سرعت ببخشند.

۵- خوراکی های ورآمده: از جمله خوراکی های ورآمده می توان به ماست، کومبوکا، کفیر و کلم رنده شده و آب پز با سرکه اشاره کرد. در این دسته از خوراکی ها نوعی باکتری مفید به نام لاکتوباسیلی وجود دارد که می تواند مقدار باکتری های مضر در روده را کم کند.

۶- مواد پروبیوتیک: نیازی نیست که فرد مواد پروبیوتیک را همه زمان مصرف کند. اما مواد پروبیوتیک به ذخیره سازی باکتری های مفید روده پس از یک دوره بیماری کمک می کنند. با مصرف این مواد می توان وزن خود را به طور چشمگیری کم کرد.

در سمت دیگر خوراکی های مضر قرار دارند که برای باکتری های روده مفید نیستند، این خوراکی ها شامل:

۱- خوراکی های قندی: رژیم غذایی نامناسب که حاوی مواد قندی باشد، باعث رشد بیش از حد باکتری های ناسالم روده می شود. با خوردن مواد قندی وزن فرد بیشتر شده و منجر به اختلالات بیماری مزمن می شود.

۲- مواد شیرین کننده مصنوعی: وجود مواد شیرین کننده مصنوعی باعث کم شدن تعداد باکتری های مفید روده می شود و به افزایش قند خون کمک می کند. از جمله مواد مصنوعی می توان به آسپارتان و ساکارین اشاره کرد.

۳- خوراکی های محتوی چربی های ناسالم: اسیدهای چرب امگا ۳ در دسته خوراکی های مفید برای باکتری های روده قرار می گیرند. این در حالی است که وجود چربی های اشباع شده، آن هم به مقدار بسیار، منجر به رشد باکتری های ناسالم می شود.

خلاصه:

 دانه های فراوری نشده، میوه و سبزیجات همگی به رشد و تکثیر باکتری های سالم روده کمک می کنند؛ در سمت دیگر خوراکی های قندی، مواد شیرین کننده مصنوعی و چربی های ناسالم قرار می گیرند که منجر به تولید باکتری های مضر می شوند.

 

Image: 

آدرس :تهران جنوب به شمال اتوبان نواب قبل از پل کمیل ساختمان کالای پزشکی ایران (اقاقیا)واحد ۱۲۲

شرکت پیشگامان طب اقاقیا

 

تلفن همراه:  , ۰۹۱۲۵۴۶۷۱۴۲

ایمیل: ptaghaghia@gmail.com

وب سایت: www.ptaghaghia.ir