کارایی متنوع تخت های بیمارستانی

  با توجه به رفت و آمد های زیاد در محیط بیمارستان و همچنین وضعیت جسمانی بیماران مختلف می توانبیمارستان خانه دوم بیماران و پرستاران است از آنجا که فضا و حریم شخصی بیمار در بیمارستان محدود است باید شرایطی را پیش بینی کنیم تا حداکثر آرامش و راحتی ممکن برای بستری شدن و استراحت بیمار و نیز ارائه مراقبت های درمانی توسط تیم درمانی بخصوص پرستاران و پزشکان فراهم آید.تخت های بیمارستانی یکی از انواع مختلف تخت های موجود در بازار هستند که با توجه به نوع کاربرد محیط بیمارستان استفاده می شوند.   بر همین اساس بیمارستان مکانی است کاملاً بهداشتی که دارای قسمت های مختلفی است. با توجه به ماهیت بیمارستان نیاز است تا در قسمت های مختلف آن از تخت های بیمارستانی متفاوتی استفاده نمایند.

ویژگی ها و نوع کارهایی که در هر محیط انجام می شود می تواند بیانگر استفاده از تخت های متفاوت برای آن محیط باشد. به طور مثال نمی توان از یک تخت ساده که مناسب قسمت اورژانس است برای قسمت های دیگر مانند اتاق عمل استفاده نمود. پس برای انتخاب تخت های مختلف بیمارستانی فاکتور های مختلفی باید در نظر گرفته شوند تا این محصولات بتواند بهترین کارایی را در محیط داشته باشند. تفاوت های بسیاری بین تخت های بیمارستانی و همچنین تخت های خانگی وجود دارد. معمولاً تخت های خانگی فقط محل مناسبی برای استراحت افراد می باشند اما تخت های بیمارستانی علاوه بر استراحت مناسب برای بیمار باید بتوانند شرایط را برای انجام فعالیت های مختلف پزشکی بر روی بیمار فراهم نمایند.  به همین منظور در این قسمت به موضوع تخت های بیمارستانی می پردازیم .

انواع تخت های بیمارستانی :

۱- تخت های بیمارستانی ساده یا تخت معاینه :

حتماً شما هم برایتان پیش آمده است که به دلایل مختلف به بیمارستان مراجعه نموده و به صورت سرپایی درمان شوید. معمولاً تخت های بیمارستانی ساده در اتاق های پزشک درمانگاه و یا پزشک اورژانس مشاهده می شود.

این تخت ها ساختار پیچیده  ای ندارند و کاملاً ساده هستند. نوع محیط و کاربرد آن ها مشخص می کند که این تخت های نیازی به امکانات گوناگون بر روی خود ندارند.

بعد از مراجعه بیمار معمولاً پزشکان از آن ها درخواست می کنند تا بر روی این تخت ها دراز کشیده و معالجات سرپایی را برای تشخیص بیماری بر روی آن ها انجام دهند.

البته متاسفانه نظافت این تخت ها در بسیاری از بیمارستان ها جدی گرفته نمی شود و به ندرت می توان تخت های بهداشتی کاملاً تمیزی را در این قسمت ها مشاهده نمود.

تخت های بیمارستانی ساده با اضافه نمودن برخی از امکانات قابلیت استفاده در بخش های دیگری مانند بخش تزریقات را دارند. همین امر باعث شده است تا این تخت ها جز پرکاربردترین تخت ها بیمارستانی باشند.

تخت های زایمان :

 یکی از مهم ترین تخت های بیمارستانی، تخت زایمان است. با توجه به نوع ماهیت عملیاتی که بر روی این تخت صورت می گیرد لازم است تا از امکانات ویژه ای بر روی آن استفاده شده باشد.

یکی از اصول مهم در خریداری این تخت قابلیت تخت در کمک نمودن به حفظ حالت طبیعی در زایمان می باشد. بر همین اساس تخت مناسب برای قسمت زایمان تختی است که بتواند بهترین پوزیشن ها را برای زایمان طبیعی خانم ها فراهم نماید.

علاوه بر ویژگی های مختلف برای عمل این تخت ها باید از امکانات مناسبی برای بعد از عمل نیز برخوردار باشند. بسیاری از مادران بعد از زایمان به دلیل شرایط ویژه ممکن است تا زمان ترخیص شدن بر روی همان تخت زایمان مراقبت های پزشکی مختلف را بگذارنند. به همین دلیل تخت زایمانی مناسب تر است که بتواند علاوه بر امکانات زایمان، برای استراحت و مراقبت های بعد از عمل نیز مناسب باشد.

در ساختار تخت های بیمارستانی زایمان ویژگی هایی در نظر گرفته شده است تا در برخی موارد بتوان از آن ها به عنوان تخت جراحی یا حتی تخت انتقال بیماران نیز استفاده شود.

برای آشنایی بیشتر با ساختار فیزیکی این تخت ها می توان گفت که تخت ها زایمان از سه بخش تکیه گاه، محل نشستن و محل قرارگیری پاهای مادران تشکیل شده اند.

یکی از ویژگی هایی که باید برای تخت های زایمان در نظر داشت وجود ضربه گیر و چرخ های بزرگ بر روی ساختار این تخت ها است که باعث می شود تا در شرایط اضطراری حرکت این تخت ها به آسانی و به سرعت انجام پذیرد.

مانند دیگر تخت های موجود در قسمت های مختلف بیمارستان، تخت های زایمان نیز باید دارای امکان اتصال وسایل مختلف به بدنه آن ها را داشته باشند تا در هنگام نیاز دسترسی به آن ها بسیار آسان باشد.

برای اینکه تخت های بیمارستانی زایمان بتواند عملکرد بهتری داشته باشد و کمک بیشتری به زایمان و درمان مادران کند، معمولاً این تخت ها را کمی پهن تر از دیگر تخت های بیمارستانی می سازند.

برای خرید تخت  های زایمان باید علاوه بر نکاتی که در بالا ذکر شد به دوام و استاندارد تخت و همچنین گارانتی و خدمات پس از فروش منظم این تخت ها جهت جلوگیری از فرسوده شدن و خراب شدن، دقت نمود.

 تخت های جراحی :

با توجه به مهم بودن امر جراحی در بیمارستان ها، ویژگی ها و امکانات تخت های جراحی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در بیمارستان ها، اتاق عمل و جراحی یکی از مهم ترین بخش ها است که لازم است تا امکانات مناسب و کاملی در اختیار داشته باشد.

با توجه به اینکه در برخی از موارد ممکن است تخت های جراحی برای عمل های حیاتی و مهم در نظر گرفته شوند لازم است تا تمامی استاندارد های لازم برای ساخت یک تخت مناسب برای جراحی در آن ها در نظر گرفته شده باشد.

از جمله ویژگی های مهم در ساخت این تخت ها  می توان به متحرک بودن آن ها و همچنین توانایی بالا و پایین رفتن این تخت ها جهت مهیا نمودن شرایط عمل جراحی اشاره نمود.

تخت جراحی باید به گونه ای ساخته شود تا بتواند بدن بیماران را به طور کامل تحت پوشش خود قرار دهد.  این تخت ها علاوه بر امکانات فراوان ساختاری که بر روی آن ها وجود دارد،  از نظر امکانات جانبی نیز باید توانایی اتصال وسایل و ابزار مختلف جراحی در اتاق عمل را داشته باشند.

تخت های جراحی از چند بخش مختلف تشکیل شده اند. قسمت بالایی یا فوقانی تخت های جراحی قابلیت تعویض شدن جهت سازگار شدن با شرایط عمل های مختلف و همچنین شرایط نگهداری بیمار را دارند.

برخی از تخت های جراحی دارای ویژگی مختلف مانند چرخ های گردان هستند. این ویژگی باعث می شود تا حرکت تخت ها در سطوح مختلف به آسانی صورت پذیرد.

برای استفاده از تخت های جراحی در بیمارستان لازم است تا ابتدا نکات مختلفی در این تخت ها چک شود.

اولین نکته در نگهداری تخت های جراحی، منبع تغذیه آن است که باید دارای ولتاژ ۲۴ ولت باشد تا بتواند ایمنی را برای جراحی تأمین نماید.

قبل از استفاده از تخت های جراحی حتماً تمامی امکانات و ویژگی های آن مانند اتصالات سیم ها، پدال، ترمز، چرخ ها و ... چک شوند تا در هنگام عمل جراحی که توانایی تغییر حالت بیمار وجود ندارد، مشکلی در انجام عمل جراحی ایجاد نشود.

یکی از نکاتی که در هنگام خرید و استفاده از تخت های بیمارستانی جراحی باید در نظر گرفت، عدم وجود ارتباط الکتریکی بین پایه تخت و زمین می باشد. در واقع یک تخت جراحی مناسب باید بتواند ایمنی کامل بیمار را در هنگام جراحی تأمین نماید.

تخت های ارتوپدی :

این تخت ها برای عمل ارتوپدی در بیمارستان مورد استفاده قرار می گیرند و با توجه به کاربرد ها باید دارای ساختار مناسبی نیز باشند.

در هنگام عملیات ارتوپدی ممکن است شخص با خطرات مختلف اشعه ایکس رو به رو شود. بر همین اساس تخت های ارتوپدی باید قابلیت عبور اشعه ایکس از درون خود را داشته باشند.

تخت های الکتریکی بخش های ویژه بیمارستان :

برای استفاده از تخت های مناسب در بخش های ویژه بیمارستان ها مانند ICU و CCU باید به نکات مختلفی در ساخت و کاربرد این تخت ها توجه نمود.

علاوه بر استاندارد بودن و توانایی اضافه نمودن امکانات مختلف برای بیماران، این تخت ها باید از قابلیت های دیگری نیز مانند برق مورد نیاز، باطری پشتیبان، تشک کاهنده فشار، توانایی تحمل وزن حداکثری بیمار و ... برخوردار باشد.

برای خرید تمامی تخت های بیمارستانی باید حتما به گارانتی و خدمات پس از فروش این تخت ها توجه نمود تا علاوه بر حفظ کیفیت تخت برای سال های متوالی، بتوان در صورت لزوم از خدمات متنوع آن نیز استفاده نمود.

تخت های خانگی :

بعد از بررسی انواع مختلف تخت های بیمارستانی لازم است تا کمی نیز در مورد تخت های خانگی توضیح دهیم تا به خوبی متوجه تفاوت این تخت ها شوید.

تخت های خانگی معمولاً باید ابتدا ویژگی های لازم برای حفظ آرامش افراد را داشته و سپس بتوان از آن ها در محیط های مختلف خانه مانند اتاق خواب استفاده نمود.

تنوع در مدل های مختلف تخت های خانگی باعث شده است تا مشتریان به راحتی بتوانند با توجه به سلیقه و نیاز خود تخت مورد نظر را انتخاب و در محیط خانه نصب نمایند.

یکی از تفاوت های عمده میان تخت های خانگی و تخت های بیمارستانی در تعداد طبقات این تخت ها می باشد. با توجه به ماهیت بیمارستان تخت های قسمت های مختلف آن به صورت یک طبقه می باشند. اما برای محیط های خانگی و با توجه به کمبود فضاهایی که امروزه در خانه ها به وفور می توان مشاهده نمود، از تخت های دو یا چند طبقه می توان استفاده نمود.

تخت های ساده یک یا چند طبقه از پرکاربرد ترین تخت های خانگی هستند که می توان از آن ها در اتاق خواب استفاده نمود. البته بیشتر تخت های ساده برای اتاق های فرزندان مورد استفاده قرار می گیرند.

علاوه بر تخت های ساده ای که در محیط های خانگی مورد استفاده قرار می گیرد می توان از تخت های دونفره یا به اصطلاح سرویس خواب در منازل و جهت استراحت بهره مند شد.

امروزه استفاده از سرویس خواب به امری کاملاً عادی بدل شده است. بله همین دلیل شرکت های مختلفی اقدام به ساخت و توزیع انواع مختلفی از تخت های دو نفره می نمایند. این تخت ها علاوه بر زیبایی قابلیت های مناسبی نیز برای حفظ آرامش افراد در هنگام استراحت دارند.

علاوه بر این ها تخت های خانگی کودکان نیز کاملاً ساختار متفاوتی با تخت های بیمارستانی کودکان دارند.  هر چند سعی می شود تا در ساختار تخت های بیمارستانی کودکان، عوامل متعددی برای احساس نزدیکی هر چه بیشتر کودک با محل استراحت خانگی در نظر گرفته شود اما این تخت ها به نسبت تخت های کودکان که در منازل مورد استفاده قرار می گیرد کاملاً متفاوت هستند.

تخت های خانگی کودکان، علاوه بر ایجاد حس جذابیت باعث افزایش آرامش و امنیت کودکان در خواب می شوند. تخت های خانگی کودکان باید به گونه ای باشد که کودک کاملاً نسبت به استراحت بر روی آن احساس شوق داشته باشد.

 

 

 

Image: 

آدرس :تهران جنوب به شمال اتوبان نواب قبل از پل کمیل ساختمان کالای پزشکی ایران (اقاقیا)واحد ۱۲۲

شرکت پیشگامان طب اقاقیا

 

تلفن همراه:  , ۰۹۱۲۵۴۶۷۱۴۲

ایمیل: ptaghaghia@gmail.com

وب سایت: www.ptaghaghia.ir